17 mars 2023

Alla dina ord är sanning. Psalm 119 avsnitt 19. Vers 145-152

 

Psalm 119 är en alfabetisk psalm. Det hebreiska alfabetet har 22 bokstäver och  Psalm 119 innehåller ett avsnitt på åtta verser för varje bokstav vilket gör att psalmen består av 8x22 dvs 176 verser.

Det genomgående temat för hela psalmen är Guds Ord. Vi kommer efterhand att fortlöpande lägga ut de 22 avsnitten på måndagar, onsdagar och fredagar.

Läs avsnittet långsamt flera gånger och ställ frågor till texten:
Är det något som "talar" till mig? Något som vägleder mig? Något som uppmuntrar mig? Något som utmanar mig? Något som jag vill lära mig utantill för att gå och begrunda under dagen?

(Bibelcitaten är hämtade från Folkbibeln 2015)
_________________________ 

Psalm 119 avsnitt 19. Vers 145-152
Alla dina ord är sanning (vers 151)

  • 145 Jag ropar av allt hjärta. Svara mig, Herre! Jag vill ta dina stadgar i akt.
  • 146 Jag ropar till dig, fräls mig, jag vill ta vara på dina vittnesbörd.
  • 147 Jag kommer tidigt i gryningen och ropar, jag hoppas på dina ord.
  • 148 Jag håller mig vaken under nattens väkter för att begrunda vad du sagt.
  • 149 Hör min röst enligt din nåd, Herre, håll mig vid liv enligt ditt domslut.
  • 150 Nära är de som jagar efter onda gärningar, de som är långt ifrån din undervisning.
  • 151 Nära är också du, Herre, och alla dina bud är sanning.
  • 152 Sedan länge vet jag genom dina vittnesbörd att du har fastställt dem för evig tid.
    __________________________
    Synonymer till "Guds ord" i avsnitt 19:
    dina stadgar, dina vittnesbörd (2), dina ord,
    vad du sagt, ditt domslut, din undervisning,
    dina bud.
  • Inga kommentarer: