10 mars 2023

Jag längtar efter ditt ord. Psalm 119 avsnitt 16. Vers 121-128

 

Psalm 119 är en alfabetisk psalm. Det hebreiska alfabetet har 22 bokstäver och  Psalm 119 innehåller ett avsnitt på åtta verser för varje bokstav vilket gör att psalmen består av 8x22 dvs 176 verser.

Det genomgående temat för hela psalmen är Guds Ord. Vi kommer efterhand att fortlöpande lägga ut de 22 avsnitten på måndagar, onsdagar och fredagar.

Läs avsnittet långsamt flera gånger och ställ frågor till texten:
Är det något som "talar" till mig? Något som vägleder mig? Något som uppmuntrar mig? Något som utmanar mig? Något som jag vill lära mig utantill för att gå och begrunda under dagen?

(Bibelcitaten är hämtade från Folkbibeln 2015)
_________________________ 

Psalm 119 avsnitt 16. Vers 121-128
Mina ögon längtar efter din rättfärdighets ord (vers 123)

  • 121 Jag har gjort vad som är rätt och rättfärdigt, överlämna mig inte åt mina förtryckare.
  • 122 Tag dig an din tjänares sak och låt det gå honom väl, låt inte de fräcka förtrycka mig.
  • 123 Mina ögon längtar efter din frälsning, efter din rättfärdighets ord.
  • 124 Handla med din tjänare enligt din nåd och lär mig dina stadgar.
  • 125 Jag är din tjänare, ge mig förstånd så att jag lär känna dina vittnesbörd.
  • 126 Det är tid för Herren att handla, ty de har gjort din undervisning om intet.
  • 127 Därför älskar jag dina bud mer än guld, ja, mer än fint guld.
  • 128 Därför håller jag alla dina befallningar för rätta, jag hatar lögnens alla vägar.
    __________________________
    Synonymer till Guds ord i avsnitt 16:
    din rättfärdighets ord, dina stadgar, dina vittnesbörd,
    din undervisning, dina bud, dina befallningar.
  • Inga kommentarer: