20 mars 2023

"Summan av ditt ord är sanning". Psalm 119 avsnitt 20. Vers 153-160

 

Psalm 119 är en alfabetisk psalm. Det hebreiska alfabetet har 22 bokstäver och  Psalm 119 innehåller ett avsnitt på åtta verser för varje bokstav vilket gör att psalmen består av 8x22 dvs 176 verser.

Det genomgående temat för hela psalmen är Guds Ord. Vi kommer efterhand att fortlöpande lägga ut de 22 avsnitten på måndagar, onsdagar och fredagar.

Läs avsnittet långsamt flera gånger och ställ frågor till texten:
Är det något som "talar" till mig? Något som vägleder mig? Något som uppmuntrar mig? Något som utmanar mig? Något som jag vill lära mig utantill för att gå och begrunda under dagen?

(Bibelcitaten är hämtade från Folkbibeln 2015)
_________________________ 

Psalm 119 avsnitt 20. Vers 153-160
"Summan av ditt ord är sanning" (vers 160)

  • 153 Se till mitt lidande och rädda mig, ty jag glömmer ej din undervisning.
  • 154 Utför min sak och återlös mig, håll mig vid liv enligt ditt ord.
  • 155 Frälsningen är fjärran från de ogudaktiga, ty de frågar inte efter dina stadgar.
  • 156 Herre, din barmhärtighet är stor, håll mig vid liv enligt dina domslut.
  • 157 Mina förföljare och ovänner är många, men jag viker ej från dina vittnesbörd.
  • 158 När jag ser de trolösa känner jag leda vid dem, därför att de inte håller sig till ditt tal.
  • 159 Se hur kära jag har dina befallningar, Herre, håll mig vid liv enligt din nåd.
  • 160 Summan av ditt ord är sanning, dina rättfärdiga domslut är eviga.
    __________________________
    Synonymer till "Guds ord" i avsnitt 20:
    din undervisning, ditt ord (2), dina stadgar, dina domslut(2),
    dina vittnesbörd, ditt tal, dina befallningar.
  • Inga kommentarer: