27 mars 2023

Veckans sång: "I din närhet, o min Herre". Sång 413, vers 1


Sången är skriven av Albert Osborn, Frälsningsarméns general 1946-1954.

Vers 1
I din närhet, o, min Herre, där de heliga får bo,
springer källor fram som skänker kraft till tjänst i bön och tro.
Där mitt offer vill jag bringa under lov och pris till dig,
och i stillhet uppenbaras dina dolda råd för mig.

Kör:
I din närhet, o min Herre, evigt trygg i ditt förbund,
låt mig älska, låt mig tjäna endast dig var dag var stund.

Kommentar vers 1:
- "De heliga" syftar inte på kristna som uppnått en hög nivå av "helighet".
"De heliga" är i Bibeln helt enkelt ett uttryck för dem som är medlemmar i församlingen.
(Se Ef 1:1; Fil 1:1; Kol 1:1)

- Vilka konsekvenser för det med sig att "bo" i Herrens närhet enlig vers 1?

Inga kommentarer: