21 mars 2023

Dagens andakt, den 21 mars

 

”Allt det goda vi får, varje fullkomlig gåva, kommer från ovan, från himlaljusens fader, hos vilken ingen förändring sker och ingen växling mellan ljus och mörker.”(Jak 1:17)

Som förälder vill jag ha gemenskap med mina barn. Ingen är intresserad av en relation där föräldern bara är en resursbank, eller där barnet bara är någon som utför tjänster åt föräldern. Som förälder vill jag ha gemenskap med barnen. Jag njuter av att se barnen leka och ha roligt. Barnets glädje och förtjusning gläder också mitt hjärta. På samma sätt vill Gud framför allt ha gemenskap med sina barn.  

Det är sant att Gud ger gåvor till sina barn, men om jag betraktar hans gåvor som självklarheter, som att det var hans plikt att ge, sårar jag hans hjärta. Det gör jag också om jag tar emot dem med utan glädje eller med misstänksamhet och försiktighet. Min uppriktiga glädje över hans gåvor gläder honom. Jag tror att han älskar att se att jag har det bra, att jag leker och har vänner, särskilt när den gemenskapen inkluderar honom själv. 

BÖN

Tack för alla goda gåvor du ger och tack för den glädjefyllda gemenskapen du ger. Tack för att jag får leva i den sorglöshet, som barnaskapet under din faderliga omsorg erbjuder.

Inga kommentarer: