24 mars 2023

Ditt ord är min glädje. Psalm 119 avsnitt 22. Vers 169-176.

 

Psalm 119 är en alfabetisk psalm. Det hebreiska alfabetet har 22 bokstäver och  Psalm 119 innehåller ett avsnitt på åtta verser för varje bokstav vilket gör att psalmen består av 8x22 dvs 176 verser.

Det genomgående temat för hela psalmen är Guds Ord. Vi kommer efterhand att fortlöpande lägga ut de 22 avsnitten på måndagar, onsdagar och fredagar.

Läs avsnittet långsamt flera gånger och ställ frågor till texten:
Är det något som "talar" till mig? Något som vägleder mig? Något som uppmuntrar mig? Något som utmanar mig? Något som jag vill lära mig utantill för att gå och begrunda under dagen?

(Bibelcitaten är hämtade från Folkbibeln 2015)
_________________________ 

Psalm 119 avsnitt 22. Vers 169-176
Din undervisning är min glädje (vers 174)

  • 169 Herre, mitt rop kommer inför dig, ge mig förstånd enligt ditt ord.
  • 170 Min bön kommer inför ditt ansikte, rädda mig enligt ditt tal.
  • 171 Mina läppar flödar över av lov, ty du lär mig dina stadgar.
  • 172 Min tunga prisar ditt ord, ty alla dina bud är rättfärdiga.
  • 173 Din hand hjälper mig, ty jag har valt dina befallningar.
  • 174 Jag längtar efter din frälsning, Herre, din undervisning är min glädje.
  • 175 Låt min själ leva, så skall jag lova dig, låt dina domslut hjälpa mig.
  • 176 Jag har gått vilse som ett förlorat får. Sök upp din tjänare, ty jag har inte glömt dina bud.
    _________________________
    Synonymer till "Guds ord" i avsnitt 22:
    ditt ord (2), ditt tal, dina stadgar, dina bud (2),
    dina befallningar, din undervisning, dina domslut.

  • Inga kommentarer: