19 mars 2023

Tidig söndagsmorgon i Västerås den 19 mars


 Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet

En morgon kom Rut till frukosten med sångboken i handen. Sångboken har vi ärvt efter min mamma som också hette Ruth. Det blev naturligt att min Rut tog över sångboken, det är ju bara ett litet "h" på pärmen som inte stämmer med Ruts namn.

Då Rut kom till frukostbordet hade hon suttit och mediterat på vers 3 i sång 575:

"Förtröstansfullt jag bidar morgondagen;
min dolda stig för Gud är uppenbar.
Han leder mig och länkar mina öden,
i Herrens trofasthet jag trygghet har."

Vi fortsatte att samtala om den levnadsvisdom som finns i orden. För min del har jag sjungit den många gånger, men jag har aldrig "sett" den.

Tänk vilken trygghet att vakna upp på morgonen full av förtröstan på Gud.
Och tänk att få vila i tryggheten att Gud har sett min dag och att han vill leda mig i allt som händer. Vad som än händer mig under dagen har jag min fulla förtröstan i Guds trofasthet.

Efter en stund gled samtalet över till de övriga verserna av sången, men jag ville inte lämna vers 3. Jag ville stanna i den förtröstan den förde med sig och det kanske är det så det ofta fungerar. Vi sjunger en vers och i samma ögonblick vi går över i nästa vers har vi glömt det vi sjöng i versen innan. Det finns många verser i sångboken som fortfarande "talar". Verser som vi borde "stanna i", meditera, be över och kanske till och med sjunga.

Och där vi köksbordet kom vi överens om att lägga ut "veckans sång" på vår hemsida. Men kanske inte hela sången på en gång. Bara en vers om dagen. Jag är säker på att den Gud som inspirerade författarna till att skriva sången också vill "tala" till dig genom sången. Läs sakta, "sug" på orden, be orden, sjung orden. En vers om dagen. Vi börjar på måndag. Missa inte det!

På lördagskvällen var vi på konsert i Vallbykyrkan i Västerås och lyssnade på Per-Erik Hallin (bild 2). Kyrkan var i det närmaste fullsatt och vi fick uppleva en fantastisk gospelkonsert.

Men nu är det söndagsmorgon och idag ska vi gå en långpromenad tillsammans med några vänner. Därefter är det Gudstjänst på Frälsningsarmén i Västerås kl.15:00. Temat för dagens gudstjänst är "Att leva livet i dess fullhet". Efter gudstjänsten åker vi till Stockholm för att äta middag tillsammans med yngste sonen och hans familj.

Med önskan om en välsignad ny vecka
Peter Baronowsky

Inga kommentarer: