22 mars 2023

Jag håller fast vid ditt ord. Psalm 119 avsnitt 21. Vers 161-168

 

Psalm 119 är en alfabetisk psalm. Det hebreiska alfabetet har 22 bokstäver och  Psalm 119 innehåller ett avsnitt på åtta verser för varje bokstav vilket gör att psalmen består av 8x22 dvs 176 verser.

Det genomgående temat för hela psalmen är Guds Ord. Vi kommer efterhand att fortlöpande lägga ut de 22 avsnitten på måndagar, onsdagar och fredagar.

Läs avsnittet långsamt flera gånger och ställ frågor till texten:
Är det något som "talar" till mig? Något som vägleder mig? Något som uppmuntrar mig? Något som utmanar mig? Något som jag vill lära mig utantill för att gå och begrunda under dagen?

(Bibelcitaten är hämtade från Folkbibeln 2015)
_________________________ 

Psalm 119 avsnitt 21. Vers 161-168
Jag älskar Guds ord (vers 163)

  • 161 Furstar förföljer mig utan orsak, men mitt hjärta fruktar ditt ord.
  • 162 Jag jublar över ditt tal lik den som vinner stort byte.
  • 163 Jag hatar och avskyr lögnen, men din undervisning älskar jag.
  • 164 Jag prisar dig sju gånger om dagen för dina rättfärdiga domslut.
  • 165 Stor frid äger de som älskar din undervisning, ingenting kan få dem på fall.
  • 166 Jag väntar efter din frälsning, Herre, och handlar efter dina bud.
  • 167 Min själ håller fast vid dina vittnesbörd, de är mig mycket kära.
  • 168 Jag håller fast vid dina befallningar och vittnesbörd, ja, du känner alla mina vägar.
    _________________________
    Synonymer till "Guds ord" i avsnitt 21:
    ditt ord, ditt tal, din undervisning (2), dina domslut,
    dina bud, dina vittnesbörd, dina befallningar.
  • Inga kommentarer: