3 mars 2023

Kärlek till Guds ord. Psalm 119 avsnitt 13. Vers 97-104

  

Psalm 119 är en alfabetisk psalm. Det hebreiska alfabetet har 22 bokstäver och  Psalm 119 innehåller ett avsnitt på åtta verser för varje bokstav vilket gör att psalmen består av 8x22 dvs 176 verser.

Det genomgående temat för hela psalmen är Guds Ord. Vi kommer efterhand att fortlöpande lägga ut de 22 avsnitten på måndagar, onsdagar och fredagar.

Läs avsnittet långsamt flera gånger och ställ frågor till texten:
Är det något som "talar" till mig? Något som vägleder mig? Något som uppmuntrar mig? Något som utmanar mig? Något som jag vill lära mig utantill för att gå och begrunda under dagen?

(Bibelcitaten är hämtade från Folkbibeln 2015)
_________________________ 

Psalm 119 avsnitt 13. Vers 97-104
Kärlek till Guds ord (vers 97, 103)

  • 97 Hur kär har jag inte din undervisning! Hela dagen begrundar jag den.
  • 98 Dina bud gör mig visare än mina fiender, ty för evigt är de hos mig.
  • 99 Jag är klokare än alla mina lärare, ty jag begrundar dina vittnesbörd.
  • 100 Jag är förståndigare än de gamla, ty jag tar dina befallningar i akt.
  • 101 Jag håller mina fötter borta från alla onda vägar för att ta vara på ditt ord.
  • 102 Jag viker ej från dina domslut, ty du undervisar mig.
  • 103 Hur ljuvligt smakar inte ditt tal! Det är sötare än honung för min mun.
  • 104 Genom dina befallningar får jag förstånd, därför hatar jag alla lögnens vägar.
    __________________________
    Synonymer till Guds ord i avsnitt 13:
    din undervisning, dina bud, dina vittnesbörd, ditt ord,
    dina domslut, ditt tal, dina befallningar.
  • Inga kommentarer: