8 mars 2023

Ta Guds ord på allvar. Psalm 119 avsnitt 15. Vers 113-120

 

Psalm 119 är en alfabetisk psalm. Det hebreiska alfabetet har 22 bokstäver och  Psalm 119 innehåller ett avsnitt på åtta verser för varje bokstav vilket gör att psalmen består av 8x22 dvs 176 verser.

Det genomgående temat för hela psalmen är Guds Ord. Vi kommer efterhand att fortlöpande lägga ut de 22 avsnitten på måndagar, onsdagar och fredagar.

Läs avsnittet långsamt flera gånger och ställ frågor till texten:
Är det något som "talar" till mig? Något som vägleder mig? Något som uppmuntrar mig? Något som utmanar mig? Något som jag vill lära mig utantill för att gå och begrunda under dagen?

(Bibelcitaten är hämtade från Folkbibeln 2015)
_________________________ 

Psalm 119 avsnitt 15. Vers 113-120
Du är mitt beskydd och min sköld (vers 114)

  • 113 Jag hatar dem som vacklar hit och dit, men din undervisning älskar jag.
  • 114 Du är mitt beskydd och min sköld, jag hoppas på ditt ord.
  • 115 Vik bort ifrån mig, ni onda, jag vill ta min Guds bud i akt.
  • 116 Uppehåll mig enligt ditt tal, så att jag får leva. Låt mig inte komma på skam med mitt hopp.
  • 117 Stöd mig så att jag blir frälst och ständigt kan betrakta dina stadgar.
  • 118 Du förkastar alla dem som far vilse från dina stadgar, ty de är falska och svekfulla.
  • 119 Alla ogudaktiga på jorden kastar du bort som slagg, därför har jag dina vittnesbörd kära.
  • 120 Av fruktan för dig ryser mitt kött, jag bävar för dina domar.
  • _________________________
    Synonymer till Guds ord i avsnitt 15:
    din undervisning, ditt ord, Guds bud, ditt tal,
    dina stadgar (2), dina vittnesbörd, dina domar 


  • Inga kommentarer: