21 nov. 2021

Dagens andakt, den 21 november

 


”Kvinnan sade: Jag vet att Messias kommer… och när han kommer skall han låta oss veta allt. Jesus sade till henne: Det är jag, den som talar till dig
(Joh 4:25-26)

Jag kom in i matsalen och jag såg honom omedelbart. Han satt med ryggen emot mig så jag hade antagligen inte alls lagt märke till honom bland alla de andra gästerna, om det inte varit för frågetecknet. Han var mörkhårig, men i nacken hade han låtit raka ut ett stort frågetecken. Det lyste vitt mitt i det svarta håret. När jag lärde känna honom lite mer förstod jag att frågetecknet på hans bakhuvud, bara var ett synligt uttryck för hans förvirrade liv.

Många människor är förvirrade i sin uppfattning om sig själva och sin omvärld idag. Inte alla skyltar med detta lika tydligt som vår vän i matsalen. Många ropar ut sin längtan efter svar, genom att hänge sig åt olika slags missbruk eller annat destruktivt beteende. Men frågorna om livets mening måste få ställas, och de kommer att ställas till dess de får ett tillfredställande svar.

I dagens Bibelord väntar kvinnan på det förlösande svaret i sitt liv. Hon visste att när Messias kom skulle han låta henne veta allt. Då skulle frågetecknen rätas ut till ett utropstecken. Så står Jesus där framför henne, och han säger lugnt: Det är jag!

På samma sätt står Jesus med svaret framför varje människa som brottas med livsfrågorna. Han inte bara har alla svaren – Han är svaret!

BÖN

Herre tack för att du talar till mig idag. Tack för att du påminner mig om att du är den som har svaren och är svaret i mitt liv.

Inga kommentarer: