27 nov. 2021

Inför söndagen FÖRSTA ADVENT. Tema: Ett nådens år

 

FRÅN GAMLA TESTAMENTET

Sakarja kapitel 9, vers 9-10


Ropa ut din glädje, dotter Sion,
jubla, dotter Jerusalem!
Se, din konung kommer till dig.
Rättfärdig är han, seger är honom given.
I ringhet kommer han, ridande på en åsna,
på en ung åsnehingst.

Jag skall förinta alla stridsvagnar i Efraim,
alla hästar i Jerusalem.
Krigets vapen skall förintas.
Han skall förkunna fred för folken,
och hans välde skall nå från hav till hav,
från floden till världens ände.

FRÅN BREVLITTERATUREN

Uppenbarelseboken kapitel 3, vers 20-22


Se, jag står vid dörren och bultar. Om någon hör min röst och öppnar dörren skall jag gå in till honom och äta med honom och han med mig.
Den som segrar skall jag låta sitta hos mig på min tron, liksom jag har segrat och sitter hos min fader på hans tron.
Du som har öron, hör vad Anden säger till församlingarna!”

FRÅN EVANGELIERNA

Matteusevangeliet kapitel 21, vers 1-9


När de närmade sig Jerusalem och kom till Betfage vid Olivberget skickade Jesus i väg två lärjungar
och sade till dem: ”Gå bort till byn där framme, så hittar ni genast ett åsnesto som står bundet med ett föl bredvid sig. Ta dem och led hit dem.
Om någon säger något skall ni svara: Herren behöver dem, men han skall strax skicka tillbaka dem.”
Detta hände för att det som sagts genom profeten skulle uppfyllas:
'Säg till dotter Sion: Se, din konung kommer till dig, ödmjuk och ridande på en åsna och på ett föl, ett lastdjurs föl.'
Lärjungarna gick bort och gjorde så som Jesus hade sagt åt dem.
De hämtade åsnan och fölet och lade sina mantlar på dem, och han satt upp.
Många i folkmassan bredde ut sina mantlar på vägen, andra skar kvistar från träden och strödde dem på vägen.
Och folket, både de som gick före och de som följde efter, ropade: 'Hosianna' Davids son! 'Välsignad är han som kommer i Herrens namn.' Hosianna i höjden!

FRÅN PSALTAREN

Psaltaren psalm 24, vers 1-10


Av David, en psalm. Jorden är Herrens med allt den rymmer, världen och alla som bor i den.
Det är han som har lagt dess grund i havet
och fäst den över de strömmande vattnen.
Vem får gå upp till Herrens berg,
vem får gå in i hans tempel?

Den som har skuldlösa händer och rent hjärta,
som inte håller sig till falska gudar
och aldrig har svurit falskt.

Han får välsignelse av Herren
och riklig lön av Gud, sin räddare.

Här är det släkte som sökt sig till Herren,
som träder fram inför ditt ansikte, du Jakobs Gud.
Portar, öppna er vida!
Höj er, uråldriga dörrar!
Låt ärans konung draga in!

Vem är då ärans konung?
Det är Herren, den väldige hjälten,
Herren, väldig i strid.

Portar, öppna er vida!
Höj er, uråldriga dörrar!
Låt ärans konung draga in!

Vem är han, ärans konung?
Det är Herren Sebaot,
han är ärans konung.

(Bibeltexterna är hämtade från Bibel 2000)

Inga kommentarer: