28 nov. 2021

Tidig Första Adventsmorgon i Västerås

 

Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet

Plötsligt blev det första advent. Advent borde ju inte komma som en överraskning, men det händer så mycket varje dag så jag har bara inte ställt in mig på adventstiden. Veckan har varit fylld med mentorssamtal, julgrytevakter, samling för vår grupp som studerar Uppenbarelseboken med ett kapitel varannan vecka, och mycket annat.
 
I veckan ringde också en kårledare från Norge och ville beställa 60 exemplar av Ruts andaktsbok DAGBOKEN på norska. Han tänkte dela ut den till soldaterna i kåren i stället för en julblomma. Det var en bra idé men vi hade dessvärre hara ca 20 exemplar kvar på lager. Så det kunde vi inte leverera. Den svenska versionen av DAGBOKEN är också slut, men jag har beställt nya som jag räknar med att vi får i god tid före julen (Ps den finns även tillgänglig på Handels). Som sagt var, jag borde ha tänkt tidigare på att det skulle bli advent och jul även i år.
 
Vi kommer att även i år gå igenom Uppenbarelseboken i december. Det blir nästan som en adventskalender. Först kommer en massa luckor med överraskande innehåll och till slut kommer Jesus. Det var i alla fall så då jag var yngre. Då var det alltid en bild på Jesus-barnet i lucka 24.
 
I bibelläsningsplanen "UTMANINGEN - Gamla Testamentet på två år" går vi snart in i den avslutande månaden. Kommer ni ihåg hur vi började den 1 januari 2020 med första kapitlet i Första Moseboken? För flera av er är detta första gången ni systematiskt läser igenom hela Gamla Testamentet kapitel efter kapitel. Nästa år läser vi "Nya Testamentet och Psaltaren på ett år". 

Ett huvudmål i mitt liv har under många år varit att "Stimulera Guds folk att läsa Guds ord". Jag kommer att hålla fast vid det målet även i framtiden, men nu har jag fått ännu ett huvudmål inför det kommande året. Jag kommer förmodligen att berätta mer om det inför det nya året (om jag vågar).
 
Men nu är det första advent och det är den dagen på året då svenskarna går i kyrkan. Jag läste i en tidningsartikel från 2013 att en miljon svenskar går i kyrkan Första Advent. Kommer Herren att se dig i kyrkan/kåren idag?
 
Ha en välsignad ny vecka
Peter Baronowsky

Inga kommentarer: