24 juni 2022

Avsnitt 5 - VAD SKRIVER HEBREERBREVETS FÖRFATTARE?

 

Eftersom jag vill hålla denna del av boken fri från spekulationer tar jag inte upp frågan om vem som har skrivit Hebreerbrevet. Därom finns det olika uppfattningar.

 Alla som skriver något i Nya Testamentet har med perspektivet om den sista tiden och Jesu återkomst. I Hebreerbrevet är inte Jesu återkomst och den sista tiden något huvudämne, men vi finner ändå några hänvisningar till Jesu återkomst och det kommande livet.

Hebr 4 – En sabbatsvila för Guds folk

De som inte tog emot ordet kommer inte in i Guds vila, medan de som tror får komma in i vilan (vers 2-3).

Vi uppmanas också att ivrigt sträva efter att komma in i den vilan.

Nu kan jag naturligtvis inte med bestämdhet säga att sabbatsvilan för Guds folk syftar på himmelriket, men jag har svårt att tänka mig att det skulle syfta på något annat.

Hebr 6:2 – De dödas uppståndelse och ett evigt liv
I uppräkningen av det som ingår i grunderna i den kristna undervisningen ingår ”De dödas uppståndelse och ett evigt liv”.

Hebr 6:5 – Smaka den kommande världens krafter
I kapitel 6 får vi en antydan att vi redan här i jordelivet kan få smaka den kommande världens krafter.

Hebr 10:35 – En bättre uppståndelse
Här talas det om kristna som blev torterade och som vägrade att låta sig befrias för att de väntade på en bättre uppståndelse.

Hebr 10:36-37 – Han skall komma tillbaka
Vi behöver uthållighet för att vi ska få det han har lovat, ”ty ännu en kort liten tid, så kommer han som skall komma”

Inga kommentarer: