25 juni 2022

Psalm 76 - INFRIA DINA LÖFTEN


Bibelläsning:
Psalm 76
Läs bibeltexten här

"Ge löften och infria dem åt Herren, er Gud!" (Ps 76:12 FB)

Gud är för fasta, långvariga och pålitliga relationer. Det är som i äktenskapet. Han vill att det ska bygga på ett förbund där vi lovar att älska varandra både i goda och i dåliga tider, både i nöd och lust.

Gud å sin sida har gett oss löften om att alltid vara med oss. Vad som än händer! Han har lovat att vara trofast.

Nyckelversen i psalmen uppmanar oss att ge löften till Gud. Och att infria dem. Då du blev kristen bekände du Jesus som Herre i ditt liv (Rom10:9). Hur infriar du det idag? Om du är frälsningssoldat, lovade du Gud en massa saker då du skrev under "Krigsartiklarna". Hur infriar du dessa löften idag?

För många år sedan lovade jag Gud att åka vart som helst för honom om han bara talade om det så tydligt att jag inte behövde tvivla på att det var han som sände mig. Det löftet har fört mig till ett antal olika platser, länder och världsdelar.

Men det handlar inte bara om de stora livsvalen. Det handlar också om vardagen. Hur kan jag idag infria mina löften och leva i min bekännelse att Jesus är Herre i mitt liv?

Mannakorn att tugga på under dagen: Vad innebär det för mig att infria mina löften till Gud? I dag?

 

Kommentar:
Psalmen är troligen skriven för att minnas assyriernas nederlag. Assyrierna hade intagit Nordriket Israel 722 f.Kr. Efter det vände sig assyriernas kung Sanherib mot Sydriket Juda. Sanherib hade intagit Juda och belägrade huvudstaden Jerusalem. Jerusalem var nära att falla, men så en natt drabbades assyiernas armé av sjukdom och död och Sanherib lämnade Jerusalem och återvände hem till Assyrien (2 Kung 19:35-36). Läs gärna hela kapitlen 18 och 19 i Andra Kungaboken för att få sammanhanget.

 

I vers två nämns både Juda och Israel och i vers 3 nämns Salem som är en kortare form av Jerusalem.
Gud bor i Templet i Jerusalem och hans makt är större än alla andra makter och endast han är värd att frukta (vers 8).

Inga kommentarer: