Psalm 74 - EN GUD SOM HÅNAS
Läs bibeltexten här
Bibelläsning: Psalm 74
"Stå upp Gud och för din talan! Tänk på hur du hela tiden hånas av
dåren" (Ps 74:22 FB)
Psalmförfattaren lider av att leva i en tid då Guds namn och Guds verk
förtalas. Han frågar hur länge Gud ska låta det fortgå: "Hur länge Gud,
skall fienden smäda och ständigt förakta ditt namn? Varför håller du tillbaka
din hand?" (vers 10-11). Han känner vanmakt över att Guds namn blir hånat och att Gud inte gör något.
Också vår tid kännetecknas av en allt mer högljudd ateistisk propaganda. Röster
höjs för att kristna värden inte ska få plats i politiken eller i skolan. Guds
namn och Guds verk förtalas.
Jesus som så ofta säger: "Oroa dig inte" (Matt 6:31), han
lever och det är just därför du inte behöver oroa dig. Så, kom loss och låt
Honom fylla ditt liv med glädje.
Mannakorn att tugga på under dagen: Oroa dig inte, Gud finns!
Kommentar:
Psalmen beskriver detaljerat hur Templet invaderas av fiender som raserar och
förstör Templet fullständigt (vers 3-8). Detta inträffade 586 f.Kr. då
babylonierna intog Jerusalem och förde bort Israels barn till den babyloniska
fångenskapen. David och Asaf levde flera hundra år före denna händelse. På
Davids tid fanns inget Tempel i Jerusalem. Det byggdes senare av Davids son
Salomo. Så vem är det som skrivit denna psalm?
1/ Det kan vara den Asaf som levde på Davids tid som skrev psalmen profetiskt
om vad som skulle komma.
2/ Den kan ha skrivits av en annan Asaf som levde under fångenskapen i
Babylonien.
3/ Den kan ha skrivits av Jeremia (den har stora likheter med Klagovisorna) eller
någon annan av profeterna och lämnats till Asafs familj som var den mest
framstående familjen av sångare på den tiden.
Bibelläsning:
Psalm 75
Läs bibeltexten här
"Vi tackar dig Gud. Vi tackar dig. Ditt namn är nära, man talar om dina
under." (Ps 75:2 FB)
Det finns ett
samband mellan tacksägelse och gudsnärvaro.
Är inte Gud alltid nära? - Jovisst är han det! Men många gånger är vi inte
medvetna om hans närvaro. Vi rusar genom dagar som är fyllda av olika
aktiviteter och krav. Även om Gud är nära kanske vi inte är nära Honom.
Till och med i bönen, då vi ibland talar med Gud om våra behov, står behoven så
mycket i fokus att Gud förvisas till periferin.
Gud vill att vi ska be om hjälp. Men när vi övergår till tacksägelse så lämnar
vi våra behov och bönen "lyfter" till en annan nivå. Det blir då inte
längre en problemcentrerad bön, men en gudscentrerad. I det första fallet är vi
nära våra problem och i det andra fallet är vi nära Gud.
Tacksägelse liknas vid en port in till Herrens gårdar:
"Gå in i hans portar med tacksägelse" (Ps 100:4)
Mannakorn att tugga på under dagen: Gå in i hans portar med tacksägelse.
Kommentar:
Den förra psalmen avslutas med ett nödrop att
Herren ska gripa in (74:22-23). I denna psalm svarar Gud:
- Guds rättvisa dom kommer vid den tid Gud har bestämt (vers 3).
- Det är Gud som dömer. Den ene böjer han ner, den andre reder han upp (vers
8). Den tanken återkommer i Luk 1:52.
- ”Bägaren” i vers 9 är en bild på Guds vredesdom och ”dricka den till botten”
talar om att ingenting hålls tillbaka av det utmätta straffet på domens dag. (Se
också Jer 25:15; Upp 14:10 och 16:19).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar