Bibelläsning: Romarbrevet 4
Läs bibeltexten här
"Där
allt hopp var ute, trodde och hoppades han att han skulle bli fader till många
folk, som det var sagt: Så talrika skall dina efterkommande bli. Han sviktade
inte i tron då han tänkte på att hans egen kropp saknade livskraft ? han var då
omkring hundra år - och att Saras moderliv var dött. Han tvivlade inte i otro
på Guds löfte utan blev i stället starkare i tron och gav Gud äran. Han var
övertygad om att vad Gud hade lovat, det var han också mäktig att hålla." (Rom 4:18-20 FB)
Här talas det om en ny slags rättfärdighet. En rättfärdighet som inte bygger på
gärningar utan på tro.
"När allt hopp var ute...var han övertygad om att det Gud lovat, det
var han också mäktig att hålla."
==> Mannakorn att tugga på under dagen: "Där allt hopp var ute,
trodde och hoppades han..."
ÖVERSIKT -
KOMMENTAR - TILL EFTERTANKE
Rättfärdig
av tro
Här fortsätter undervisningen från förra kapitlet om rättfärdiggörelse genom
tro och inte av gärningar. Abraham blev rättfärdig för att han trodde
Gud (vers 3), och David prisar den människa salig," som Gud tillräknar
rättfärdighet utan gärningar" (vers 6).
Vad är det då för skillnad på rättfärdiggörelsen genom tron före och efter
Kristus? Jo, Abraham, som levde före Kristus, blev rättfärdig genom tron på
Guds löften som skulle uppfyllas (vers 21 och 22), medan
vi, som lever efter Kristus, blir rättfärdiga genom tron på Guds löfte son har
uppfyllts. Men trots att löftena redan har uppfyllts är det många som lever som
löftena ännu inte blivit uppfyllda. Det är detta som Paulus förkunnar då
han säger: "det löfte som gavs till våra fäder, det har Gud
uppfyllt åt oss" (Apg 13:32-33).
Genom att tron tillräknades Abraham medan han ännu var oomskuren är Abraham
en fader för alla oomskurna som tror så att rättfärdigheten tillräknas dem
(vers 11). Efter omskärelsen blir han även en fader för dem som är omskurna
(vers 12).
Till eftertanke:
Kan man använda samma resonemang att vår rättfärdighet inte bygger på yttre
handlingar, såsom på vilket sätt vi blivit döpta eller inte döpta? Eller
hur vill du förklara att vår rättfärdighet bygger på tro, av bara nåd (vers
16)?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar