7 juni 2022

VITTNESBÖRDET: Anette bad om ett ord från Gud

 


- Från Jesus.se -
I tonåren lämnade Anette Hellekant-Långs sin barnatro och Svenska kyrkan som hon hade vuxit upp i. Hon tyckte den var extremt tråkig. Men hon grubblade mycket på meningen med livet.

Anette Hellekant-Långs växte upp i Göteborg i en stor prästfamilj och som barn var hon mycket i kyrkan.
– Jag var ett sladdbarn, 20 år yngre än mitt äldsta syskon, berättar Anette.

En sommar var hon med på barnmöten i kyrkan då en kvinna berättade om livet som missionär i Burundi i Afrika.
– Hennes berättelser var oerhört levande för mig, berättar Anette som senare i livet själv kom att bli missionär i Afrika.
Trots sin uppväxt i prästfamiljen och kyrkan hade Anette en ganska ytlig Gudstro som barn. Hon hade inte fått tag på vad det innebar att vara kristen och följa Jesus. I tonåren lämnade hon kyrkan som hon tyckte var väldigt tråkig.
– Jag blev rebellisk och skolkade en hel del.

När Anette var 15 var hon med om något fruktansvärt – hennes mamma försökte ta livet av sig. Mamma låg i koma i tio dagar och hade sedan en lång väg tillbaka till ett normalt liv. Men hon blev återställd till slut.
– Det var en stor kris för familjen och det påverkade mig djupt.
Anette funderade ofta på meningen med livet. Hennes kompisar brukade aldrig prata om det men frågorna malde i hennes hjärta.
– Det måste finnas någon mening. Inte bara äta, sova och dö....

Läs mer här: https://www.jesus.se/livsberattelser/anette-tyckte-att-kyrkan-var-trakig/

Inga kommentarer: