8 juni 2022

"JAG TROR PÅ GUDS ORD"- Apg 24


Bibelläsning: Apostlagärningarna 24 
Läs bibeltexten här

"...jag tror på allt som lagen säger och allt som står skrivet hos profeterna." (Apg 24:14)

På samma sätt som Jesus, bekänner Paulus sin tro på det skrivna gudsordet. Frälsningsarméns första lärosats bekänner också sin tilltro till Guds ord: "Vi tror att Gamla och Nya testamentets skrifter är givna av Gud genom inspiration och att de allena utgör det gudomliga rättesnöret för kristen tro och kristet liv."

Jag vill också vara med och bekänna min tro på Guds ord, i en tid då så många människor förnekar Guds ord och många styrs av vad de "tycker" är rätt i stället för att lita på Guds ord.

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Jag tror på Guds ord.

 

ÖVERSIKT - KOMMENTAR - TILL EFTERTANKE


Paulus står till svars inför det religiösa ledarskapet och inför myndigheterna
Här kan man tycka att Apostlagärningarna tappar fart. Många av de tidigare kapitlen har varit fyllda av resande hit och dit och massor av människor som kommer till tro. Kapitel 24 omfattar en tvåårsperiod där Paulus sitter fängslad.
Men även om Paulus inte kan vara ute och predika för folkmassorna använder han varje tillfälle att förkunna genom sina försvarstal. Vi får till och med en inblick i vilka ämnen han förkunnar. Han förkunnar om:
-  sin bibeltro (vers 14)
-  sitt hopp om Guds och om en kommande uppståndelse (vers 15)
-  strävan at ha ett gott samvete inför Gud och människor (vers 16)
-  tron på Jesus (vers 24)
-  rättfärdighet (vers 25)
-  självbehärskning (vers 25)
-  den kommande domen  (vers 25)
Till eftertanke:
- Håller du med Paulus om din tilltro till allt som står i Bibeln? Hur skulle du definiera ditt förhållande till Bibeln?
- Många skulle säkert tänka att det inte fanns några möjligheter att förkunna längre då man sitter instängd i ett fängelse. Men Paulus använder varje tillfälle som dyker upp till att förkunna och undervisa. Paulus hade under dessa två år många samtal med Felix (vers 26). Hur använder jag de tillfällen som står till buds för mig?

Inga kommentarer: