9 jan. 2023

Dagens andakt, den 9 januari

 

Ty livets Andes lag har i Kristus Jesus gjort mig fri från syndens och dödens lag” (Rom 8:2)

Att bli en kristen är som att byta hyresvärd. Så länge som jag har min gamla hyresvärd, har han rätt att komma till mig varje månad och avkräva mig hyran. Men när huset köpts upp av en annan har den gamla hyresvärden ingen rätt att komma och kräva mig på någonting.

Så länge jag tillhörde denna världen, det vill säga innan jag blev frälst, kunde den som är herre i denna världen, nämligen djävulen, göra anspråk på att jag skulle tjäna honom. Men när Jesus blir Herre i mitt liv, blir han som en nye hyresvärden. Då kan fienden komma och anklaga mig för det ena och det andra, men jag behöver bara hänvisa honom till Jesus som köpt mig fri och som nu har ansvaret för mig.

BÖN

Tack Jesus att du har köpt mig fri från allt det gamla, och att jag är fri från alla skyldigheter mot det gamla livet. Tack att fienden inte kan anklaga mig längre för du har betalat min skuld.

Inga kommentarer: