15 jan. 2023

Tidig söndagsmorgon den 15 januari: Det kom ett mejl...

 




Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet

I veckan fick jag ett mejl från en kollega med en fråga om jag hade förslag på en bibelläsningsplan som var speciellt lämpad för nyfrälsta.

Det var en mycket positiv fråga att få. Bakom den ligger förmodligen att någon har kontakt med någon som är nyfrälst och som behöver vägledningen i sin bibelläsning. Bakom frågan kan det också ligga att någon håller på att förbereda sig för att ta emot nyfrälsta. Båda sakerna är lika positiva.

Orsaken till att jag fick frågan var kanske att den som skickade mejlet till mig har  hört mig säga att jag har en "passion att stimulera Guds folk att läsa Guds Ord". Det är en av orsakerna att vi startade rupeba.se för snart femton år sedan. Varje dag har vi publicerat en bibelkommentar till ett kapitel i Bibeln. Vi har hunnit gå igenom hela Bibeln ett antal gånger sedan dess.

Men den aktuella frågan var alltså var man ska börja läsa och var man ska fortsätta läsa. Först ska man komma ihåg att Bibeln inte är en bok. Ordet Bibel är besläktat med ordet Bibliotek och det är vad Bibeln är. Ett Bibliotek!

Om du ska låna en bok på biblioteket är du inte tvungen att gå till den första boken på bokstaven A i biblioteket och läsa den innan du kan fortsätta med den andra boken på bokstaven A, och så vidare. Om du är smart tar du först reda på vilken bok du vill läsa och sedan letar du rätt på den.

Många gör det felet att läsa Bibeln som en bok och inte som ett bibliotek. Man börjar med Första Moseboken och den är ju intressant att läsa. Den handlar om hur Gud skapade världen och sedan kommer berättelsen om Abraham, Isak och Jakob. Därefter kommer Andra Moseboken som handlar om hur israeliterna blir befriade från fångenskapen i Egypten och förda ut i frihet, en spännande bok. Men sedan kommer Tredje Moseboken! Jag brukar kalla den boken för "En begravningsplats för goda bibelläsningsambitioner". Där är det många som ger upp med bibelläsningen. Det finns visserligen några guldklimpar i den boken, men de är sällsynta.

Här kommer några synpunkter på bibelläsandet:

Rut och jag brukar rekommendera att man väljer en bibelbok och läser ett kapitel om dagen och begrundar det. Ställ den här typen av frågor till texten:
- Är det något som "talar" till mig? Är det en uppmaning jag borde följa? Är det en vägledning i min situation? Är det en bön jag borde be?.... etc.
- Skriv ned det som "talar" till dig som ett "Mannakorn", en minnesvers, att komma ihåg och återvända till under dagen
- Vi brukar ge nyfrälsta och gamla frälsta en bibelläsningsplan med en ruta för varje kapitel i Bibeln (se bild 2).
- Efterhand fyller man i de kapitel man läser i planen så får man en grafisk framställning som visar vad man har läst. Det kan ta lite tid, men ha inte bråttom!

Till de nyfrälsta skulle jag rekommendera följande ordning att börja med i bibelläsandet:
1/ Markus Evangelium (som ger en kort översikt över Jesu liv).
2/ Apostlagärningarna (som visar den fantastiska framgången för de första kristna).
3/ Johannes evangelium (som är en mer andlig framställning än bara historisk), och sedan är det bara att fortsätta.

Om man vill läsa mer än ett kapitel om dagen kan man läsa en psalm från Psaltaren i Bibeln. Där kan man börja med psalm 1:
"Salig är den som har sin glädje i Herrens undervisning och begrundar hans ord både dag och natt.
Han är som ett träd, planterat vid vattenbäckar, som bär sin frukt i rätt tid och vars löv inte vissnar". (Från Psalm 1)

Det viktigaste är inte att läsa mycket, utan att läsa långsamt och låta ordet få fäste i dig:
"Jesus sade till de judar som hade kommit till tro på honom: "Om ni förblir i mitt ord är ni verkligen mina lärjungar. Ni ska lära känna sanningen, och sanningen ska göra er fria." (Joh 8:31-32).
__________
Den här helgen har vi på kåren i Västerås non-stop-bön. Det betyder att någon ber varje timme under helgen.

Rut och jag har våra bönepass på söndagsmorgonen. Det är fint att få vara med om en sådan bön. Då jag stillar mig och börjar mitt bönepass, kan jag nästan "höra" någon annan som just sagt Amen. Och då jag säger Amen då min bönetimme är slut är det någon annan som fortsätter bönetjänsten.

Med önskan om en ny välsignad bibelläsnings- och bönevecka
/Peter Baronowsky

Inga kommentarer: