16 maj 2023

DAGENS ANDAKT, den 16 maj

”Kom ihåg: den som sår snålt får en snål skörd, och den som sår rikligt får en riklig skörd” (2 Kor 9:6) 

Principen att man får skörda vad man sått är giltig inte bara i naturen, utan också i våra liv. Det gäller både det vi sår in i våra egna liv och det vi sår in i andras. Vi kan så det som är gott och uppbyggligt, genom att läsa god litteratur och undvika att ogräs får fäste i våra sinnen genom att låta bli att ta del i det som är ont. Då kommer vi att få skörda rikligt av det som är gott i våra egna liv. Framför allt ska vi så in Guds eget ord, Bibeln, i våra sinnen så att vi lär oss att tänka Guds tankar, känna som han känner och älska som han älskar.

Men vi väljer inte bara vad vi sår in i våra egna sinnen, utan vi avgör också vad det är för utsäde som vi sår in i andra människors liv. Våra ord är som ett utsäde som slår rot i andra människor och växa till en skörd av antingen gott eller ont. Principen är dock alltid densamma. Skörden är alltid av samma slag som utsädet. 

BÖN

Herre, jag ber att det som jag sår idag ska vara av god kvalitet och att det ska vara något gott. Hjälp mig att vara noga med hur jag sår, både i mitt eget liv och i andras.

Inga kommentarer: