6 maj 2023

DAGENS ANDAKT, den 6 maj

 

”… dem som lever i tron på Jesus Kristus " (Ef 1:1)

När Paulus skrev brevet till de kristna i Efesos riktade han brevet till ”dem som lever i tron på Jesus Kristus”. Detta är en grundläggande definition på vad det innebär att vara kristen. Att ”leva i tron” innebär att allt jag gör, säger och är, på något sätt är relaterat till denna verklighet. Om jag ”lever i Sverige”, påverkar detta hela mitt förhållningssätt även om jag inte varje dag går och tänker på att jag faktiskt lever här. Jag betalar min skatt och blir jag sjuk tar jag ut de rättigheter som hör ihop med att jag lever i Sverige. När jag arbetar gäller svensk arbetsmarknadslagstiftning och när jag går och handlar så handlar jag för svensk valuta.

Att vara kristen är att ”leva i tron” och det för självfallet med sig vissa plikter, men också många förmåner. Att leva i tro är inte att krampaktigt kämpa med frågan om Gud finns eller inte. Det handlar i stället om att vila i förvissningen om att jag får tillhöra honom, att jag får lita på honom, och då får jag också uppleva att han tar hand om mig. Jesaja 7:9 säger ”Om ni inte har tro ska ni inte ha ro”. Men det omvända gäller också, nämligen att om vi har tro ska vi ha ro.

BÖN

Tack Jesus att jag får tillhöra dig. Hjälp mig att vara tacksam för att jag får ha min sanna identitet i dig. Hjälp mig att verkligen leva i tron på dig och din makt att ta hand om mig idag, så att jag kan få uppleva den vila som detta innebär.

Inga kommentarer: