3 maj 2023

DAGENS ANDAKT, den 3 maj

 

”När vi nu är omgivna av en sådan sky av vittnen, låt oss då, även vi, befria oss från allt som tynger, all synd som ansätter oss, och hålla ut i det lopp vi har framför oss. Låt oss ha blicken fäst vid Jesus…” (Heb 12:1-2)

Grovgruset på gångstigen hade sopats upp några dagar tidigare. Asfalten var ren och torr. Några dagar tidigare hade jag sett människor i färgglada västar som gått och plockat upp allt skräp som samlat sig under snön under vintern. Det var vår – en underbar vårdag och jag njöt av det gröna gräset som just hade börjat spira. Men under vinterns vilopaus hade mycket skräp blivit kvar, rester av det som bara någon månad tidigare varit nödvändigt. Gruset som nu, efter vårens inträde, hade gjort det tungt och svårt att gå, hade varit alldeles nödvändigt för att vi förut skulle kunna promenera på snön och ishalkan.

I våra liv behöver vi också ibland en vårstädning, då vi plockar upp allt som vi samlat på oss – skräp, som kanske en gång var till nytta men som nu bara tynger vår dag.  Gud vill att vi ska leva andligt fräscha liv varje dag. För att det ska vara möjligt är det ibland nödvändigt att vi stannar upp och gör en mer omfattande utrensning av sådant som vi samlat på oss av bara farten. Gud vill hjälpa oss att rensa ut rätt saker.

BÖN

Idag ber vi med psalmistens ord: ”Rannsaka mig Gud och känn mina tankar, pröva mig och känn min oro, se om min väg för bort från dig, och led mig på den eviga vägen” (Ps 139:23)

Inga kommentarer: