21 maj 2023

Tidig söndagsmorgon den 21 maj






Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet

I tisdag samlades vår Hemgrupp hemma hos hos. Vi började i januari med att läsa ett avsnitt från Efesierbrevet varje gång. I tisdags läste vi och samtalade över den sista delen av kapitel fyra. Vi kommer förmodligen inte att hinna färdigt med Efesierbrevet före sommaruppehållet, men det är bättre att "äta" långsamt i bibelläsningen och att ta tid att verkligen tränga in i ordet, än att läsa mycket och inte komma ihåg någonting.

I torsdag var det Kristi Himmelsfärdsdag. Traditionsenligt deltog vi i en gudstjänst kl.08:00 uppe på Djäkneberget med utsikt över hela Västerås (Bild 1). Gudstjänsten arrangeras av Svenska kyrkan (domkyrkoförsamlingen) och Frälsningsarméns musikkår. De som spelar bas i musikkåren står med ryggen mot ett stup. Det ser farligt ut men hittills har vi inte förlorat någon basist under alla år vi firat gudstjänst Kristi himmelsfärdsdag.
Mycket folk samlades till gudstjänsten och solen strålade från en blå himmel.

På lördagen fick vi besök från "Stockholmsfamiljen"= Vår yngste son, hans fru och deras två flickor. Vi fick god hjälp att sätta upp poolen inför sommaren (Bild 2). Nu är det bara vattnet som fattas. Vi fick också tid till en promenad utefter Mälarens stränder i centrala Västerås (Bild 3), innan vi avslutade dagen med att grilla. Dagen bjöd verkligen på en försmak av den kommande sommaren.

I dag är det söndag och Rut och jag ska ha gudstjänsten i Vallbykyrkan i Västerås (Bild 3). Vallbykyrkan tillhör trosrörelsen och med jämna mellanrum ersätter man söndagsgudstjänsten med något man kallar "Bibelsöndag". Det betyder att man tar bort de vanliga inslagen i en gudstjänst och använder tiden till att tränga djupare in i Guds Ord. Jag har blivit ombedd att tala över ämnet "Andens gåvor". Jag funderade en del på varför Vallbykyrkan ber mig tala över det ämnet, men sedan förstod jag att någon i kyrkans ledningsgrupp hade läst min bok "GÅVOBOKEN -Du är rikare än du tror", och ville höra mer om detta.

Den kommande veckan händer det spännande saker då det gäller vår förkunnartjänst. Det räknar jag med att berätta mer om nästa söndag.

Med önskan om en välsignad ny vecka
Peter Baronowsky

Inga kommentarer: